۱- در هنگام استفاده از آسانسور حتما باید به ظرفیت نهائی آن توجه شود، که باید بر روی پلاک مشخصات، در کابین نصب باشد. اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم هشدار ظرفیت مجاز و غیر مجاز باشد. ۲- هرگز در حال گفتگو، به صورت عقب یا از پهلو به کابین آسانسور وارد نشوید. همواره هنگام ورود به کابین آسانسور، از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید و رو به کابین وارد شوید. از روشهای اطمینان از وجود کابین، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد در کابین است. ۳- اگر زمانی در آسانسور محبوس شدید هرگز نترسید، اول بر ترس خود غالب شوید و کنترل خود را به دست آورید، سپس دست به اقدامات زیر بزنید: زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورید، اگر در کابین تلفن نصب است از آن یا از تلفن همراه خود برای درخواست کمک استفاده نمایید، در غیر اینصورت با صدای بلند ولی خونسرد مکررا درخواست کمک کنید. آسانسور به سه دلیل عمده از کار می افتد: ۱- قطع برق ساختمان ۲- استفاده نادرست مسافر از آسانسور ۳- نقص مکانیکی و الکتریکی اقدامات مناسب بسیاری از مردم گمان میکنند میتوانند به سلامت از آسانسور خارج شوند. بیرون پریدن یا بالا رفتن از آسانسور به شدت غیر عاقلانه است. بسیار از حوادث در حوزه آسانسور نتیجه زمانی است که مردم تلاش می کنند خودشان از آسانسور خارج شوند. متخصصان آسانسور و افراد دیگری که در این صنعت مشغول به کار هستند، به افرادی که در آسانسور ماندهاند این توصیهها را میکنند: - در آسانسور بمانید. آسانسور سقوط آزاد نمیکند و ایمن است. شما در امان هستید. - مردم را در کابین نگه دارید. مسافران آسانسور نبایستی با اهرم انداختن درها را باز کنند. درها به دلیلی بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود. - نگران هوا نباشید. کابین آسانسور در برابر جریان هوا ایزوله نیست. اکسیژن شما تمام نمیشود. - نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار میکند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند. - خونسرد و صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید. - با افرادی که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید. - هنگام باز شدن درهای آسانسور توسط تیم نجات، از آنها فاصله بگیرید. - روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادلتان به هم نمیخورد. برقراری ارتباط: کلید حل مشکل ببینیم کسی که در آسانسور گیر کرده است چطور میتواند به نحو مقتضی با افراد بیرون آسانسور ارتباط برقرار کند: - استفاده از زنگ خطر آسانسور - استفاده از تلفن موقعیتهای اضطراری تعبیه شده در کابین - روش قدیمی و موثر فریاد زدن و کوبیدن به در آسانسور - استفاده از تلفن همراه زنگ خطر اطلاعات اندکی را به افراد بیرون آسانسور میدهد و تنها نشان میدهد که آسانسور در جایی از ساختمان گیر کرده است و کسی داخل آن است. با تلفن اضطراری استفاده کننده آسانسور به شخص آموزش دیده و خبرهای وصل میشود. اگر به دلیلی تلفن اضطرای کار نکند، نباید تأثیر داد و فریاد و مشت زدن به در آسانسور را دست کم بگیرید. مسئول ساختمان ممکن است از نزدیکی آسانسور رد شود و بشنود. هنگامی که تلفن همراه آنتن میدهد، ابزار بسیار موثری خواهد بود. به مجرد این که ارتباط شفاهی برقرار شد، کسی که در آسانسور است بایستی نام ساختمان، شماره آسانسور (اغلب روی صفحه فرمان بالای کلیدها یا داخل در کنار تلفن نوشته شده است)، شماره طبقهای که آسانسور در آن گیر کرده است (اگر مشخص باشد)، شرح خلاصهای از مشکل، تعداد و شرایط کسانی که در آسانسور ماندهاند (شامل نیازهای پزشکی یا شرایط اضطراری) و هر گونه اطلاعات مفید دیگر را به اطلاع مسئول امر برساند. مسئولان جوابگویی تماسهای اضطراری آموزش دیدهاند که نسبت به فرستادن پرسنل مناسب و باصلاحیت اقدام کنند. به هر حال، زمانی که برقراری تماس تلفنی اضطراری امکان پذیر نباشد و کسی که بیرون از آسانسور است به واسطه فریاد زدن یا از طریق تلفن همراه در جریان امر قرار میگیرد، سرنشینان آسانسور میتوانند به فردی که پاسخ میدهد کمک کنند تا با افراد مناسب تماس بگیرد. یک تقاضای مفید میتواند به این صورت باشد: «لطفا کمک خبر کنید. ما در آسانسور در طبقه چهاردهم فلان ساختمان گیر افتادهایم. شماره آسانسور الف-۱۲ است. پنج نفر هستیم و حال همه خوب است. لطفا با مدیر ساختمان تماس بگیرید تا شرکت سازنده آسانسور را خبر کند.» اگر مورد اضطراری پیش آمده باشد، مثلا یکی از مسافران از بیماری قلبی رنج میبرد، از کسی که پاسخگو است بخواهید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرد. وقتی که از تلفن همراه استفاده میکنید، در شرایط اضطراری سرنشینان آسانسور باید خودشان مستقیما با اورژانس تماس بگیرند. (دقت داشته باشید وقتی از تلفن همراه برای تماس با اورژانس استفاده میکنید، تماس گیرنده باید تا حد ممکن با ذکر جزییات محل خودش را اطلاع دهد، چرا که اپراتور اورژانس از یک خط تلفن عادی یا شبکه محلی استفاده میکند و نمیتواند محل شما را تشخیص دهد.) در موارد غیر اضطراری، شرکت آسانسور از موثرترین راه برای فائق آمدن بر این وضعیت آگاه است و بایستی پیش از دیگران در جریان امر قرار داده شود.